ویژگی موشن گرافیک

یک موشن گرافیک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی موشن گرافیک می‌تواند بر اساس نوع اهداف و خواسته‌های هر کسی متفاوت باشد. شاید برای کسی تنها جذابیت ویدئو و برای دیگری تنها یک سناریوی خوب برای بیان اهداف مهم باشد. به هر حال چندین مولفه‌ی منحصر به فردی وجود دارد که برای آنکه یک موشن گرافیک مناسب داشته باشید، باید در آن رعایت شود. در این مقاله قصد داریم در رابطه با اصلی‌ترین ویژگی‌های یک موشن گرافیک صحبت کنیم. تعرفه ساخت موشن گرافیک تا حد زیادی بر اساس رعایت همین ویژگی‌های محاسبه می‌شود.

ویژگی موشن گرافیک
ویژگی موشن گرافیک

کلید‌ی‌ترین ویژگی موشن گرافیک خوب

همان‌طور که می‌دانید موشن گرافیک یک ویدئوی کوتاه است که با استفاده از عناصر گرافیکی در مدت زمان کمی سعی دارد تا پیغامی را به مخاطب برساند و او را مشتاق به استفاده از خدمات و محصولات معرفی شده در ویدئو کند. اگر یک موشن گرافیک را همانند همان تبلیغ‌های تلویزیونی و یا فیلم‌های کوتاه ببینید، به نظر شما چه ویژگی‌هایی باعث می‌شود افراد بسیاری به برخی از این تبلیغات و فیلم‌‌ها جذب شوند و در گفتگوهای روزمره‌ی خود با دوستان بارها آن فیلم یا تبلیغ را یادآوری کنند. این ویژگی‌ها همان‌هایی هستند که ما برای موشن گرافیک نیز بیان می‌کنیم.

  • سناریوی هدفمند
  • جذابیت در طراحی
  • صداگذاری مناسب
  • خلاقیت و استفاده از ادبیات مناسب
  • مختصر و مفید بودن 
  • منحصر به فرد

اگر می‌خواهید مزیت‌های مهم موشن گرافیک را بدانید، خواندن این مقاله به شما به شدت توصیه می‌شود.

سناریوی هدفمند

یکی از اشتباهاتی که باعث می‌شود موشن گرافیک موفقی نداشته باشید، عدم توجه به سناریویی است که در ابتدا و قبل از شروع پروژه باید به آن دقت کنید. زمانی که شما برای موشن گرافیک خود یک سناریوی مناسب داشته باشید، در واقع یک چشم‌اندازی از روند کلی ساخت موشن را برای خود ترسیم می‌کنید و این گونه نقاط ضعف و قوت خود را پیدا می‌کنید. اگر نقاط ضعفی که در این سناریو وجود دارد را به خوبی تشخیص دهید، به راحتی می‌توانید یک ویدئوی موشن هدفمند طراحی و پیاده‌سازی کنید.

سعی کنید در تمامی مراحل ساخت موشن گرافیک خود در نظر می‌گیرید، به درگیری ذهن و احساسات مخاطب با ویدئو دقت کنید. ببینید چه راه‌حل‌ها و مواردی را بهتر است رعایت کنید تا کاربران جذب خدمات و محصولات شما شوند.

جذابیت در طراحی

یک موشن گرافیک از کنار هم قرار گرفتن چندین عناصر و المان‌های گرافیکی تشکیل شده است که توسط نرم‌افزارهای متفاوتی به حرکت در می‌آیند و در مجموع ویدئوی کوتاهی تولید می‌شود. هر چقدر بتوانید این عناصر را جذاب‌تر و دل‌نشین‌تر طراحی کنید، در ذهن مخاطب تاثیر بیشتری می‌گذارید. تا جایی که بینندگان آن‌قدر جذب کارکترهای فیلم می‌شوند که بارها آن‌ها را در ذهن خود مرور کرده و به یاد برند شما می‌افتند. این‌گونه هر بار که به یکی از خدمات شما نیاز داشتند، با یادآوری همین موشن گرافیک به سمتتان برمی‌گردند و به یکی از مشتریان وفادار شما تبدیل می‌شوند.

صداگذاری مناسب

صداگذاری بر روی ویدئوی موشن یکی از مراحل مهمی است که اگر به درستی انجام شود نمی‌توانید انتظار داشته باشید که ویدئوی خوبی تولید کرده‌اید. چه فایده که تمام سناریو و عناصر گرافیکی به خوبی چیده و طراحی شده باشد ولی با یک صداگذاری نامناسب مخاطب را از خود دور کنید. صدا می‌تواند تا اعماق ذهن کاربر را پوشش دهد و شما را در ذهن او تثبیت کند. گویندگان حرفه‌ای بسیاری هستند که به دلیل صدای خوبی که دارند، کاربران بسیاری را مجذوب خود می‌کنند. سعی کنید نیروهای این چنینی را بشناسید و در پروژه‌های خود از آن‌ها استفاده نمایید.

خلاقیت، یکی از ویژگی‌های مهم موشن گرافیک
خلاقیت، یکی از ویژگی‌های مهم موشن گرافیک

خلاقیت و استفاده از ادبیات مناسب

زمانی که در حال برنامه‌ریزی برای نوشتن یک سناریو هستید، توجه به این دو نکته را به عنوان یکی از مهم ترین ویژگی موشن گرافیک  فراموش نکنید:
1. خلاقیت در طراحی موشن
2. استفاده از بیان مناسب
سعی کنید تمامی خلاقیت خود را به کار ببرید تا در نهایت بتوانید یک ویدئوی خارق‌العاده‌ای تولید کنید که تا به حال کسی مثل آن را نساخته است. همین که کاربر حس کند چقدر شما با دیگران متفاوت هستید، همین می‌تواند دلیل انتخاب شما از طرف او باشد.
یکی دیگر از مسائلی که به عنوان مهم‌ترین ویژگی موشن گرافیک خوب شناخته می‌شود، آشنایی با پرسونای مخاطب است. یعنی بدانید دقیقا برای چه کسی یا کسانی می‌خواهید موشن گرافیک تولید کنید. علایق و ادبیاتی که آن‌ها دوست دارند، شما با آن‌ها حرف بزنید را بشناسید و متناسب با آن یک بیان کلی تا پایان پروژه انتخاب کنید.

اگر کاربران عادی هدف نهایی شما باشند، به هیچ عنوان نمی‌توانید از ادبیات رسمی برای بیان پیغام خود استفاده کنید. چون مخاطب شما از جنس آدم رسمی نیست. اما اگر هدف شما کاربرانی باشند که رفتار رسمی و قانون‌مندی دارند، استفاده از ادبیات رسمی بهترین انتخاب برای ساخت موشن گرافیک است.

مختصر و مفید بودن موشن گرافی

تا حالا فکر کردید چرا موشن گرافیک در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است؟ مخاطبین الان به دنبال دیدن و یا خواندن مطالب و ویدئوهای طولانی نیستند. موشن گرافیک یک فیلم کوتاهی است که تنها در چند دقیقه یک پیام را به صورت خلاقانه به کاربران می‌رساند و به همین دلیل است که مورد توجه ویژه‌ای به خصوص در صنعت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی قرار گرفته است. مختصر و مفید بودن یک ویژگی مهم موشن گرافی است که شما را تا حد زیادی به هدف خود نزدیک می‌کند.

هنگام ساخت موشن کاربر را درگیر مسائل و اصطلاحات پیچیده نکنید. با جمله‌ها بازی نکنید. کاملا مختصر و مفید حرفتان را بزنید.

منحصر به فرد، ویژگی مهم موشن گرافی 

درصد بسیاری از شما در زمینه‌هایی فعالیت می‌کنید که حتما رقبای زیادی دارید. حتما هم رقبای شما برای تبلیغات خود از ویدئوهای موشن گرافیک برای معرفی خدمات و محصولات مشابه استفاده کرده‌اند. نیایید موشن گرافیکی طراحی کنید که ایده‌ی آن کپی است و همانند رقیب ساخته شده است. همیشه سعی کنید ایده‌های ناب و منحصر به فردی را برای ساخت و طراحی موشن گرافیک پیدا کنید تا بتوانید متمایز بودن خود را با رقبا به رخ کاربران و مخاطبین هدف خود برسانید.

اگر ایده‌ی نابی برای ساخت ویدئوی موشن خود ندارید، از کمک متخصصین و مشاورین این حوزه استفاده نمایید. خوشبختانه سروش مدیا با گردهم‌آوری تیمی خلاق و متخصص به خوبی می‌داند چه پیشنهاد ویژه‌ای را به شما بدهد تا موشن گرافیک منحصر به فردی نسبت به رقبای خود داشته باشید.

امیدواریم تا به اینجا توانسته باشیم مهم‌ترین ویژگی موشن گرافیک خوب را به صورت کامل توضیح داده باشیم. شما چه ویژگی‌های دیگری را می‌شناسید؟ خوشحال می‌شویم نظر خود را در قسمت دیدگاه این نوشته در رابطه با اصلی‌ترین ویژگی‌های یک موشن گرافیک خوب به ما بگویید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا