تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن چیست؟

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن موضوعی است که در این مقاله می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. شاید دغدغه‌ی بسیاری از شما در راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی که آخر کدام یک از این دو را سفارش دهیم، همین باشد. ما در این نوشته ابتدا یک دید کلی از موشن گرافیک و انیمیشن به شما می‌دهیم و سپس به بررسی اهداف و مزایای استفاده از هر یک می‌پردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه خواندن ادامه مطلب را از دست ندهید.

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن
تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک یکی از شاخه‌های گرافیک است که با طراحی المان‌ها و تصاویر متحرک برای اهداف خاصی عمل می‌کند. معمولا در کمپین‌های تبلیغاتی از موشن گرافیک استفاده می‌کنند تا اهداف خود را در سریع‌ترین زمان جامه‌ی عمل بپوشانند. در موشن گرافیک همه چیز در حرکت است و سناریو یا داستان سرایی خاصی در پشت آن نیست.

بیشتر بدانید: موشن گرافیک چیست و چه کاربردی دارد؟

انیمیشن چیست؟

انیمیشن یکی از شاخه‌های حرفه‌ای در حوزه‌ی گرافیست است که در هر فریم ویدئو تمامی المان‌ها و عناصر به صورت متحرک نشان داده می‌شوند. بر خلاف موشن‌ها در انیمیشن‌سازی همیشه یک اصل مهم وجود دارد و آن هم داستان‌سرایی و سناریویی است که قبل از ساخت و طراحی آن باید پیاده‌سازی شود. از جمله کاربردهای انیمیشن را می‌توان در زمینه‌های ساخت انواع فیلم و کارتون‌ها، تبلیغات و بازی‌های کامپیوتری پیدا کرد که هر یک بر اساس سناریو خاصی مناسب با سلیقه‌ی کاربران طراحی و ساخته شده‌است.

اگر به دنبال سفارش ساخت موشن گرافیک و انیمیشن هستید، می‌توانید با مشاورین ما در این زمینه تماس بگیرید و اهداف خود را در رابطه با ساخت فیلم بگویید. کارشناسان ما با شناخت خوبی که از بازار هدف شما دارند، شما را در انتخاب موشن یا انیمیشن راهنمایی می‌کنند.

تفاوت بین موشن و انیمیشن
تفاوت بین موشن و انیمیشن

تفاوت‌ها و شباهت‎‌های موشن گرافیک و انیمیشن

اگر چه موضوع این مقاله در رابطه با بیان تفاوت‌های اصلی بین انیمیشن و موشن است. اما شاید بهتر باشد قبل از آنکه به بیان تفاوت‌های اصلی این دو تکنیک بپردازیم، در رابطه شباهت‌هایی که این دو صنعت به یکدیگر دارند، صحبت کنیم تا بتوانیم یک دید خوبی قبل از بررسی اصلی‌ترین تفاوت‌ها به دست آوریم.

شباهت موشن و انیمیشن در چیست؟

موشن و انیمیشن هر دو از یک سری از المان‌ها و تصاویری استفاده می‌کنند که هنگام ساخت ویدئو یا فیلم تمامی این عناصر به حرکت در می‌آیند و این یکی از شباهت‌های مهمی است که بین موشن و انیمیشن وجود دارد. نرم‌افزار‌های ساخت موشن گرافیک و انیمیشن تقریبا شبیه هم هستند که بر اساس نوع کارایی که متناسب با اهداف شما دارند، انتخاب و مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای محرک‌سازی تصاویر و المان‌ها به تخصص‌های لازم است که معمولا در هر دوی آن‌ها یکسان است و کسی که توانایی متحرک کردن و طراحی تصاویر حرفه‌ای را داشته باشد، می‌تواند در هر یک از این‌ دو صنعت فعالیت کند و موشن و انیمیشن‌های باکیفیتی را طراحی و به مرحله‌ی اجرا برساند. پس شباهت‌هایی که در این قسمت بیان شد، شامل مواردی از جمله:

• تخصص مورد نیاز

• نرم‌افزارهای مورد استفاده

• متحرک کردن اشیا و تصاویر

داستان سرایی، اصلی‌ترین تفاوت موشن و انیمیشن

می‌توانیم موشن گرافیک را نوعی انیمیشن بدانیم برای طراحی گرافیک متحرک تصاویر استفاده می‌شود و لزوما داستان‌سرایی خاصی پشت آن نیست و همان‌طور که در مطالب قبلی هم گفتیم اصلی‌ترین تفاوت انیمیشن‌ها و موشن در همین است. عده‌ای تفاوتی بین این دو صنعت نمی‌دانند وبه غلط اصطلاح هر یک را به جای یکدیگر به کار می‌برند. در ادامه ببینیم هر یک از این تکنیک‌های در چه زمانی استفاده می‌شوند. از جمله تفاوت‌های دیگری که بین این دو صنعت وجود دارد، شامل مواردی از جمله:

• موشن را می‌توان در قالب یک کار گرافیکی و انیمیشن را تصویرسازی دانست.

• جذابیت انیمیشن نسبت به موشن برای مخاطب بیشتر است.

• تکنیک‌های به کار رفته در ساخت انیمیشن اصولی‌تر و خلاقانه‌تر انجام می‌شود.

• معمولا قیمت ساخت موشن به دلیل تکنیک‌ها و تخصص‌های بیشتری که لازم دارد، بیشتر است.

زمان استفاده از موشن گرافیک و انیمیشن و تفاوت آن‌ها
زمان استفاده از موشن گرافیک و انیمیشن و تفاوت آن‌ها

چه زمانی از موشن گرافیک استفاده می‌کنیم؟

زمانی می‌توانید از موشن گرافیک استفاده کنید که فقط می‌خواهید یک پیام یا نکته‌ای را در مورد نوع فعالیت خود در قالب ویدئو به گوش کاربران خود برسانید. بنابراین فقط برای شما مهم است که این نکات به صورت حرفه‌ای و جذاب منتقل شود و نیاز به داستان‌سرایی خاصی برای آن ندارید. با استفاده از موشن گرافیک می‌توانید ایده‌های خود در قالب تصاویر متحرک طراحی کنید و از طریق دید بصری در ذهن کاربران خود ماندگار شوید. هر چه خلاقیت در طراحی این تصاویر و ساخت فیلم بیشتر باشد، ماندگاری شما در ذهن مخاطب هم بیشتر خواهد بود.

چه زمانی از انیمیشن استفاده می‌کنیم؟

بازاریابان می‌گویند اگر می‌خواهید در کمترین زمان ممکن مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید، باید احساسات او را درگیر کنید. درگیر شدن احساسات کاربران و تعامل بیشتر او با ما یکی از دلایل مهمی است که توجه ما را به سمت ساخت انیمیشن می‌برد. در واقع داستان‌سرایی یا سناریویی که قبل از طراحی انیمیشن انجام می‌شود، به گونه‌ای است که بتواند بر ذهن و احساسات مخاطبان تاثیر بگذارد و آن‌ها را ترغیب به استفاده از خدمات و محصولات شما کند. پس اگر می‌خواهید بر مخاطبان و کاربران خود تسلط بیشتری داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ ساخت و یا سفارش انیمیشن بروید.

 

موشن یا انیمیشن؟

اینکه بگوییم بالاخره بهتر است از کدام‌یک از این تکنیک‌ها برای کسب و کار خود و یا هر فعالیت دیگری استفاده کنید، امری کاملا نسبی است. یعنی شما باید نسب به هدفی که دارید، بسنجید. دقیقا برای چه هدفی می‌خواهید فیلمی در قالب موشن یا انیمیشن تولید کنید. اگر فقط می‌خواهید برندینگ انجام دهید و پیام خود را انتقال دهید، شاید ساخت موشن بهترین انتخاب برای شما باشد اما اگر قصد فروش محصول و یا خدمات خود را دارید که به راحتی هر کسی از شما خرید نمی‌کند، باید دست روی نقطه ضعف او بگذارید و احساساتش را نشانه بگیرید که این‌ کار فقط در طراحی و ساخت انیمیشن انجام می‌شود.

یک مثالی دیگری که می‌توانیم در این زمینه به شما بگوییم این است که فرض کنید، می‌خواهید در پایان سال گزارشی از کلیه فعالیت‌های خود در یک سالی که گذشت در قالب یک فیلم با تصاویر متحرک بدهید، خودتان فکر کنید، در این صورت بهتر است از کدام یک از این تکنیک‌ها استفاده کنید؟ اگر تا به اینجا مطالب ما را با دقت مطالعه کرده باشید، حتما پاسخ آن را می‌دانید. شما فقط می‌خواهید یک گزارش را در قالب پیامی به مخاطبان خود برسانید و اصلا نیازی به داستان‌سرایی خاصی برای آن ندارید. پس سفارش موشن گرافیک می‌تواند بهترین انتخاب برای هدف شما باشد.

ما در این مقاله تفاوت موشن و انیمیشن را بیان کردیم. همچنین گفتیم بهتر است چه زمانی از موشن و چه زمانی از انیمیشن متناسب با اهداف و نیاز خود استفاده کنید. تمامی آنچه که شما برای سفارش موشن یا انیمیشن نیاز دارید این است که دقیقا هدف خود را بشناسید و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنید. شما چه تفاوت‌های دیگری بین این دو تکنیک می‌دانید؟ اگر قصد تبلیغات کسب و کار خود را داشته باشید، متناسب با اهدافی که دارید از کدام یک از این دو تکنیک استفاده می‌کنید؟ موشن یا انیمیشن؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا